Hipoglikemia (niedocukrzenie)


Hipoglikemia określana również jako niedocukrzenie jest stanem niebezpiecznym mogącym prowadzić nawet do śmierci. Gdy człowiek jest zdrowy, jego organizm samodzielnie kontroluje poziom cukru i nie pozwala na zbytnie jego obniżenie. Jednak w przypadku niektórych chorób dochodzić może do zaburzeń tej samokontroli.

Pierwszymi objawami hipoglikemii są głównie: silne uczucie głodu, wymioty lub nudności oraz osłabienie. Przyspieszeniu ulega praca serca, pojawiają się poty, niepokój i drżenie rąk, źrenice się powiększają. Istotne są również objawy dotyczące układu nerwowego, wśród których wymienić można: drgawki, śpiączkę, zaburzenia koordynacji ruchów, kłopoty ze wzrokiem i oddechem. W przypadku zauważenia u siebie takich objawów należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza, ponieważ hipoglikemia, a właściwie wstrząs hipoglikemiczny może prowadzić do utraty świadomości i śpiączki, a czasami nawet do śmierci.

Osobami szczególnie narażonymi na wystąpienie wyżej wymienionych objawów są osoby chore na cukrzycę, które powinny stale badać poziom glukozy we krwi, a także osoby z chorobami tarczycy.

Przyczyny powstawania

Glukometr - testowanie poziomu glukozyW zależności od rodzaju hipoglikemii jej przyczyny mogą być różne. Wyróżnić można:

  • Hipoglikemia na czczo – niski poziom cukru występuje u osoby, która nie spożyła posiłku. Ten rodzaj hipoglikemii towarzyszy wielu poważnym chorobom, między innymi nowotworom, niektórym chorobom nerek oraz niewydolności wątroby.
  • Hipoglikemia poposiłkowa, nazywana również reaktywną – pojawia się po spożyciu przez osobę chorą posiłku. Często występuje we wczesnych stadiach cukrzycy oraz przy zaburzeniach opróżniania żołądkowego, może być również powodowana przez czynniki genetyczne.
  • Hipoglikemia wywołana czynnikami zewnętrznymi – bardzo często pojawia się u osób z cukrzycą. Do powstania tego rodzaju hipoglikemii przyczynić się może także  głodzenie, niedożywienie oraz alkohol pity na czczo. Pojawia się również po przedawkowaniu insuliny i niektórych leków, a także przez nadmierny wysiłek fizyczny.

Leczenie hipoglikemii

Gdy dojdzie do obniżenia się poziomu cukru we krwi należy jak najszybciej podać choremu glukozę lub po prostu uzupełnić niedobór cukru poprzez spożycie słodkiego napoju, na przykład soku owocowego lub słodkiej przekąski. Należy także odpocząć i zrelaksować się, a następnie zjeść pokarm składający się z cukrów złożonych, np. kanapka z pełnoziarnistego pieczywa i banan.

Gdy osoba chora jest nieprzytomna należy ją ułożyć w bezpiecznej pozycji bocznej ustalonej, następnie wezwać pogotowie lub jeśli istnieje taka możliwość należy podać glukagon domięśniowo. Glukagon nie powinien być stosowany, gdy przyczyną hipoglikemii jest nadużycie alkoholu. Aby możliwe było leczenie hipoglikemii należy najpierw zlikwidować jej przyczynę. Konieczne jest w tym celu stosowanie różnego rodzaju leków, odpowiedniej diety i samokontroli.

VN:F [1.9.22_1171]
Ocena artykułu:

Być może zainteresują Cię także poniższe tematy: